måndag 24 juni 2013

A som i Attachment Parenting.



Lottavisning var det. Åsikter, tankar, känslor. Vad som helst som inte är att vara diplomatisk, konturlös och till lags. Jag följer väl alfabetet och väljer en random åsikt som passar inläggets aktuella bokstav, helt enkelt. På A fick det bli Attachment Parenting.
Jag hoppas alltså vara/bli en 'nära förälder'. Och det här är en del av vad det innebär för mig: Jag föredrar att bära mitt barn i sjal eller ergonomisk sele framför att putta honom framför mig i en vagn eller sätta honom i en babysitter eller lägga honom på golvet. Vi samsover, hela familjen. Jag ammar fritt, på tidiga signaler från barnet. Jag skippar att lära mitt barn att det är kissa/bajsa i blöja som är det som gäller, och läser av hans signaler så att jag kan låta honom göra det på nåt bättre ställe (lilltoans handfat är vad som gäller just nu). Jag försöker lära ungen att lita på sin egen inre kompass istället för att ge honom yttre regler för vad som är bra/dåligt, tryggt/otryggt, fint/fult.

Lev mjukt (och autentiskt)
/Lotta

1 kommentar:

  1. Bär Hjalmar i sjal, sov med honom så länge ni önskar, skippa vagnen och låt hans ben bli starka av spring. Snart sitter han själv på toan och inte i tvättfatet :) Ni har valt väg så följ den! <3

    SvaraRadera