måndag 4 juli 2011

..goanostit!


Jag fick mejl från skolan idag - den distanskurs i lulesamiska jag anmält mig till (för andra året i rad) BLIR AV i höst! Hurra!

Det fattas mig, mitt samiska. Det grämer mig att mammas farmor och farfar valde att 'bli svenska' och därmed, långt innan jag ens föddes, sno mig på språk och kultur. Jag förstår att det var för att överleva. Men det grämer mig ändå.

Hursomhelst så fattas det mig, som sagt.
Så jag pusslar. Det är förresten 'pusslar' det där ordet i inläggets titel ska betyda. 'Goanostit'. Jag vet inte hur man säger 'jag', så det får räcka med att det står pusslar. Som ni märker behöver jag verkligen språkkursen. :p

Första biten i pusslet var att lista ut vilket språk jag 'borde' lära mig. Farmor kom nerifrån Malå. Så sydsamiska vore ju det mest logiska? Men den plats hon kom att bo på var Porjus, och det är där jag har mina rötters tunna trådar fästade. Så därför fick det bli lulesamiska. Det kändes mest Lottarätt, när jag vridit och vänt klart på funderingarna.
Jag kommer hur som helst inte att hitta alla originalbitarna till pusslet. En del kanske, men andra får jag försöka snickra ihop själv och måla i så rätta färger jag kan. Det kommer att bli ett alldeles eget pussel. Mitt.
Och jag tänker att när jag lägger den här första biten, så vet jag bättre vad som är nästa bit att leta fram. En sak i taget. :)

Bilden: tatuering på min vänstra handled.

Lev mjukt
/Lotta, gladmjuk inuti.

1 kommentar:

  1. Nej vad kul!! Jag och du verkar vara i en liknande sits, jag är från Piteå men härstammar också från Malå. Min pappas farmor var same men ja, den generationen och hennes mormor och morfar var samer från Koppsele som valde att bli bosatta. Min gammelfarmor blev nog egentligen inte svensk men samer i allmänhet i MAlåtrakten verkar ha slutat tala språket och bära kolt väldigt tidigt. De anpassade sig eller något. Levde din farmor coh växte upp i Malå så var det nog den samiskan hon talade, och det är det utdöende Umesamiskan. Det är Umesamiska som jag tänker ta och lära mig. Har du försökt släktforska? :) Vad heter din farmor efternamn? Hur går det med att lära sig samiska? Maila mig gärna! Kurosmurfen@gmail.com

    SvaraRadera