onsdag 4 maj 2011

Inte många knop...




Eftersom jag är rätt skrotig och mest bara försöker att så bra som möjligt ta mig till tisdag, när de opererar ut min tand, så blir det inte särskilt mycket gjort. Svartahunden tränar på att vila-under-husvagnsbord. Jag stickar på mitt projekt. Första bilden är de 50 första varven på en ärm. Det är så långt som jag kommit mig på projektet.. Andra bilden är en påminnelse om ungefääär hur koftan ska se ut i slutänden. Fast stickad med ekologiskt gutegarn, grått och vackert. Och med V-ringning istället för rund. Och med den där avskärningen lite högre upp under bysten. Oooooch med en lång vacker opraktisk alv-huva.
Har redan kommit på en ändring till, som inte blir av (för jag vill inte repa upp det lilla jag redan stickat). Jag skulle förstås ha gjort ärmen en liten aning 'för lång', och gjort tumhål! Men det får bli i framtiden, om jag nånsin stickar nån fler likadan.

Den väldigt tjusiga talmetern (som ligger med garn och stickor på den där första bilden) är det enda mätredskap jag vet var jag har, så det får funka att mäta stickade centimetrar med den.

Lev mjukt (i den takt som passar er)
/Lotta

6 kommentarer:

  1. Tumhålsgrejen går att fixa i efterhand! När hela koftan är färdig till och med. //Trivis

    SvaraRadera
  2. Oh. Gör den? Genom att ..plocka upp maskor och sticka 'framåt'? Eller kan du bättre trix? 'nyfiken'

    SvaraRadera
  3. Japp. Det skulle kanske vara fint att plocka upp dem några varv inåt i koftärmen, så att det blir som inbyggda handledsvärmare som kommer fram under ärmkanten?

    SvaraRadera
  4. Jag tänkte mig helt tvärtom. Rent och enkelt och osynligt. Att hålla alla brytningar däruppe på överdelen och inte plottra i resten. (Är dessutom - nu när jag hunnit sticka lite längre - lite lur på att ärmen redan i original blir lagom 'för lång' och att jag helt enkelt hade kunnat göra tumhål på det befintliga. Jag tror inte att koftan är planerad efter 160cm lapptroll.)

    SvaraRadera
  5. Det funkar också, iaf nästan osynligt. Men, blir ärmen precis lagom lång så är det bara själva hålgörandet kvar och det går också att fixa efteråt.

    SvaraRadera
  6. Hur gör man efteråthål? 'storögd'

    SvaraRadera