måndag 18 april 2011

Andra hand i första hand...




Idag har jag haft ORK!
Och det är tur, för jag behövde byta däck på Lillskrotan och ge mig in till Vårgårda för att hämta ut mer penicillin. Passade på att lämna tillbaka alla fina böcker om byggnadsvård som jag släpat hem från biblioteket. Och så ville mitt sällskap i bilen att vi skulle svänga in på återbruksmarknaden. JA! :D
Jag fann en bok. Inte om höns och inte om byggnadsvård, men väl om handarbete. Och så fann jag de här två vackra kjolarna (och sjalen jag virat om håret)!

För ja, okej. Jag tycker det är lite läskigt att framhäva mitt kvinnliga. Av en eller ett par olika skäl. Men jag vill ju ÄNDÅ. Litegrann. När det känns tryggt och bra, och i den utsträckning jag just då vågar.
Så ja, okej. Jag är lite fåfäng. Ibland.
Men man kan vara det alldeles utmärkt utan att varken lägga ner en förmögenhet eller mata den extrema konsumtionshysterin så förbålt. UTAN att därmed måsta väva sitt eget tyg och sedan sitta i brasans sken och sy sin kjol för hand.

Jag tror man får hitta sin egen balans för vad man prioriterar och vad man faktiskt orkar med. Nånstans där i gråskalan mellan det blekta kritvita och det kolandes svarta.

Och min plats på gråskalan, när det gäller konsumtion, är att i möjligaste mån handla i andra hand. Att fundera både en och två gånger om det är en sak jag verkligen vill ha och behöver. Och att inte skaffa mer än jag använder.

Jag är helt kär i kjolarna. Ingenting känns fel med nåt av dem. Rätt färg, rätt mönster, rätt storlek, rätt modell. Lottakjolar!
Och ja, jag behövde kjolar. Faktiskt så gjorde jag det. Vilken tur, för då fick jag ju köpa dem!

Lev mjukt
/Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar