måndag 21 mars 2011

Torpfunderarsnurr mitt i natten.



Tankarna snurrar.

Jag funderar om det kanske går att försiktigt pillra fram den tidigare tapeten inne i vardagsrummet (den blommiga man kan se på bilden). Jag tycker att den är söt, den finns redan där, det behövs inte hittas lämplig kulör att måla med eller lämplig ny tapet som både gör torpet rättvisa och känns bra för mig.
Och är det så att den är missfärgad eller illa åtgången på tillexempel väggen där den öppna spisen är, så går det ju att måla just precis bara den väggen.
Ta igen en av tapetens kulörer i en linoljefärg. Exempelvis.

Antagligen var det inte inne med fondväggar på 1920-talet, när torpet byggdes. Men å andra sidan så är den blommiga tapeten gissningsvis yngre än så (rätta mig om jag har fel). Och dessutom så är det här och nu det ska bebos. Linoljefärg är ett snällt val. Och 'brottet' mot de heliga byggnadsvårdslagarna är inte av en sån art att det tar sönder nåt grundläggande och förstör för evig tid.

Jag har föreslagit pärlspont i köket. Vi får se vad torpägaren säger. Det är ju till syvende och sist han som bestämmer.

Och så har jag vaga planer på att bygga mig en himmelssäng. Romantiskt trams, jag vet. Men det är nåt tryggt och mysigt med små utrymmen, och jag har ju liksom inget riktigt sovrum - övervåningen är ett enda stort (för att vara i ett litet torp) rum, med murstocken i mitten. Och däruppe ska både min skaparhörna och en sovdel få plats.
Dessutom kan jag släpa hela härligheten närmare kaminen om vintern, och ha fotänden öppen mot strålvärmen därifrån (och behöver inte heller tassa så långt för att lägga in mera ved - visst är jag listig?) och ha de andra sidorna, och taket, 'stängda'.

Och ja. Det är på grund av det romantiska tramset också.
Klart jag vill känna mig som en prinsessa!
En prinsessa med gladstövlar och en bra klyvyxa, men dock en prinsessa.

Lev mjukt
/Lotta

1 kommentar:

  1. Prinsessan Lottan med klyvyxa och gladstövlar, självklart! <3 kram Mamsingen

    SvaraRadera